Jak odżywiać się zdrowo?

Jak odżywiać się zdrowo?

Jak odżywiać się zdrowo?

Moda na bycie fit

W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zabiegani i mimo że od dawna mamy do czynienia z modą na bycie „fit” nadal wielu z nas nie odżywia się zdrowo i regularnie. Tym czasem jedzenie w pośpiechu i nieprzywiązywanie wagi do tego, jakie produkty spożywamy mogą wpływać negatywnie na nasz organizm. Niewłaściwy sposób odżywiania może powodować ograniczenie możliwości przyswajania wiedzy, przewlekłe zmęczenie oraz osłabienie koncentracji i uwagi. Ponadto może prowadzić do powstania niektórych chorób w skutek spożywania nadmiernej lub zbyt malej ilości określonych składników pokarmowych, takich jak: nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca typu 2, niedokrwistość z niedoboru żelaza czy osteoporoza. Warto zatem zwracać większą uwagę na to, co jemy i poznać zasady zdrowego odżywiania.

Jak odżywiać się zdrowo?

Ważna zasadą jest, aby odżywiać się regularnie. Oznacza to, że powinniśmy spożywać 3 podstawowe posiłki dziennie, czyli pierwsze śniadanie, obiad i kolację, a ponadto dodać do jadłospisu dwie przekąski między głównymi posiłkami (drugie śniadanie i podwieczorek).

Kolejna sprawa, o której musimy pamiętać to różnorodność posiłków. Im bardziej różnorodna będzie dieta, tym więcej substancji odżywczych, witamin i składników mineralnych zostanie dostarczonych do organizmu.

Należy również unikać nadmiernych ilości tłuszczu i cholesterolu. Należy jednak pamiętać, że pod kontrolą musimy mieć tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, natomiast spożywanie tłuszczów roślinnych i ryb jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Warto zatem zamienić tłuste mięsa i wędliny na tłuste ryby morskie, a śmietanę na odtłuszczony jogurt.

Pamiętajmy o spożywaniu owoców i warzyw. Są one bardzo dobrym źródłem witamin i składników mineralnych. Warzywa ponadto powinny znaleźć się w trzech głównych posiłkach, bo zawierają dużą ilość błonnika i wody, ale za to małą zawartość tłuszczu. W przypadku owoców osoby z nadwagą i otyłością nie powinny ich spożywać więcej niż 300g dziennie, ponieważ zawierają cukry proste.

Do diety powinniśmy wprowadzić zdrowe węglowodany i nasiona roślin strączkowych. Zdrowymi węglowodanami mogą być: chleb z mąki z pełnego przemiału, makarony razowe, ryż brązowy czy płatki owsiane. Ponadto są one źródłem błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego w wodzie.

Bardzo ważnym składnikiem jest woda. Pomaga ona usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii oraz transportuje składniki odżywcze do komórek naszego organizmu i wspomaga proces ich wchłaniania. Pijmy ją niewielkimi porcjami, ale regularnie, zamiast dużo, ale sporadycznie.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*